zondag, april 22, 2018

...intrigerend dagje rommelen

We hadden met z'n drieën t.w. Jan, Henk en ondergetekende afgelopen woensdag een dagje Den Helder afgesproken voor een bezoek aan 'Het Nollenproject' en het Rob Scholte Museum. Maar dat verliep enigszins anders, het enige wat klopte, was dat we elkaar 's morgens op de afgesproken tijd troffen in Amsterdam. Maar vervolgens verliep alles totaal anders dan gepland. Tijdens de koffie bij Henk thuis kwamen we er achter dat 'Het Nollenproject' van kunstenaar Ruud Wint (1942-2006) in Den Helder op woensdag gesloten is, slim hoor. Vervolgens kwamen we ook nog achter het feit, dat de gemeente Den Helder gisteren kunstenaar Rob Scholte (1958) uit zijn museum heeft geknikkerd. Jeetje, heftig, wat nu, dat waren toch zo'n beetje onze hotspots voor deze dag. We besloten toch maar naar Den Helder te rijden, er is daar per slot van rekening nog wel meer te zien.

Maar zo gemakkelijk ging dat niet, gezellig keuvelend over van alles en nogwat, reed ik op de A7 bij Den Oever de afslag Den Helder voorbij en zaten we op de Afsluitdijk. Het eerst volgende keerpunt ligt in Friesland bij Kornwerderzand ca. 30 km verderop! Stom, maar gelukkig scheen het zonnetje en hebben we onze frustratie in het monument, te midden van een buslading bejaarde toeristen, met koffie en koek prima kunnen verwerken. Het 'Kazemattenmuseum' op de Afsluitdijk nabij Kornwerderzand was onze volgende pitstop. Ondanks dat het gesloten was, konden we toch het terrein op, het hek stond open. Maar op een gegeven ogenblik kwamen er toch een paar mannetjes op ons af, die ons vriendelijk maar dringend verzochten het terrein te verlaten. In het even verderop gelegen en onlangs geopende 'Afsluitdijk Wadden Center', hebben we na het één en ander uitvoerig te hebben bekeken, heerlijk geluncht op het terras met een fenomenaal uitzicht over het IJsselmeer.

Eenmaal terug aan de Noord-Hollandse kant besloten we Den Helder, ten gunste van een mooie route door de duinen, voor gezien te houden. Via Callantsoog en Petten reden we naar Camperduin. Het gebied van de Hondsbossche en Pettemer Zeewering heeft de afgelopen jaren een gigantische metamorfose ondergaan. Onder de naam 'Kust op Kracht' is over een lengte van ca. 8 kilometer de kustlijn ca. 300 meter zeewaarts opgeschoven middels 35 miljoen kubieke meter opgespoten zand. Inplaats van de bestaande zeedijk te verzwaren of te verhogen hebben ze zo aan zeezijde een heel nieuw duingebied gecreëerd. Alvorens weer richting Amsterdam te rijden, hebben we daar in het strandpaviljoen met de toepasselijke naam 'Luctor et Emergo' eerst nog maar even onze dorst gelest.

In Amsterdam hebben we ons intrigerende dagje rommelen afgesloten met een etentje in restaurant REM Eiland aan het IJ. Het voormalige broadcast platform in de Noordzee, dat in de jaren 60 met zijn rebelse piratenzender miljoenen kijkers trok.

Christa zei

haha mooi verhaal.. Ik las het laatst idd over Scholten en zijn ongewenstheid in Den Helder.. Kennelijk wilde het lot niet dat jullie Den Helder ook echt zouden bezoeken.