zaterdag, maart 17, 2018

Culinair reisje naar Antarctica


Van theatergezelschap Vis à Vis heb ik in hun vaste vestiging nabij het Almeerderstrand al verschillende voorstellingen gezien t.w. 'HART' in 2012, 'PICNIC' in 2014, 'RAMKOERS' (BOT) in 2016 en 'MARE' in 2017. Stuk voor stuk mooie en vermakelijke voorstellingen, hoewel elke nieuwe voorstelling mij toch minder kon boeien dan de vorige. (Zie o.m. mijn commentaar op 'MARE' in mijn stukje 'survival comedy in de polder' van 17 juni 2017). Genoemde voorstellingen waren allemaal buitenvoorstellingen, gisteravond heb ik 'ANTARCTICA' gezien, hun eerste binnenvoorstelling aan het Almeerderstrand, een voorstelling in combinatie met een 3 gangen diner. Omdat de leden van de crew daarbij moesten helpen uitserveren en afruimen, wat trouwens gesmeerd liep, vond ik weinig vaart in de voorstelling zitten. Hoewel ze hun best deden om in hun rol te blijven van o.a. een flirtende hostess, een stel doorgewinterde poolonderzoekers en een foute winterwellnessinstructeur.

Theatergezelschap Vis à Vis is, zij het met een knipoog, altijd wel maatschappijkritisch bezig. Humor speeld doorgaans de boventoon in hun voorstellingen. In 'ANTARCTICA' stellen ze feitelijk twee aspecten aan de orde, en wel op de eerste plaats: mensen die een kick zoeken in verre en bijzondere maar erg vervuilende vakantiereizen zijn niet goed bij hun hoofd. En op de tweede plaats dient de natuur met rust gelaten te worden, zeker in een gebied als Antarctica dat van de pinguïns is!

Maar daar hadden wij als toeristen/bezoekers van de voorstelling 'ANTARCTICA' uiteraard geen boodschap aan, met z'n tweehonderden zetten we daar gisteravond voet aan wal. Via een ingewikkeld gangenstelsel met ijs, sneeuw en ijzige poolwinden, werden we vervolgens door een aantal leden van de crew naar de beleef-ruimte gedirigeerd. Als moderne verwende toerist wil je toch zeker alles hebben gezien en meegemaakt. Reisbestemmingen kunnen zo gek niet zijn, of mensen willen ernaar toe, ook al verveeld het vaak snel, en is het bijna nooit spectaculair genoeg. Maar theatergezelschap Vis à Vis stak met deze trip naar het domein van de pinguïns de draak met ons en zou dat anders aanpakken. We zouden als verveelde reizigers, ofwel als verwende toeschouwers, ongekende ervaringen opdoen.

Het spijt me voor Vis à Vis, maar de enige ongekende ervaring die ik gisteravond heb opgedaan is de snelheid waarmee de crew de 200 bezoekers een prima 3 gangen diner wist voor te schotelen, petje af! De voorstelling 'ANTARCTICA' vond ik bitter tegenvallen, behalve dat er weinig vaart in zat vond ik het inhoudelijk ook maar matig, om over de accommodatie met slechte zitplaatsen en zichtlijnen maar te zwijgen. Best mogelijk dat 'ANTARCTICA' op hun vertrouwde buitenterrein heel wat beter uit de verf zou komen.

Geen opmerkingen: