donderdag, januari 11, 2018

Volvo Ocean '17/'18: posities


Toen Cornelis (Conny) van Rietschoten (1926-2013) in 1977 meedeed aan de Whitbread, de grootste zeilrace ter wereld was hij 51 jaar oud. Met het familiebedrijf Van Rietschoten en Houwens, een elektrotechnisch ingenieursbureau, had hij toen fortuin gemaakt. Zo kon hij met eigen geld en een weloverwogen programma van eisen de tweemaster 'Flyer I' laten bouwen bij Royal Huisman in Vollenhove, naar een ontwerp van Sparkman & Stephens. Hij was aanvankelijk een outsider in het wedstrijdveld, niemand hield rekening met de onbekende Nederlander. Maar dat veranderde door de prestaties van Conny en zijn crew snel. Hij won de Whitbread 1977-1978 op handicap. En toen hij met de 'Flyer II' de Whitbread 1981-1982 won op alles, kon zijn naam niet meer stuk in het wereldje van zeezeilers.



De 'Flyer I' was voor zijn tijd een moderne boot, gebouwd van aluminium, lang en slank en met een geknepen kont. De boot moest goed zijn, maar vooral ook goed getest. De 'Flyer I' met een totale lengte van 20,85 meter en een diepgang van 3,15 meter, had al 10 duizend mijl onder de kiel toen hij aan de start verscheen. Het was omwille van gewichtsbesparing een kale boot, maar had desalniettemin voldoende ruimte en comfoor voor de crew om uit te rusten. Vergeleken met de racemonsters in de Volvo Ocean, de huidige naam van de grootste zeilrace ter wereld, was de 'Flyer I' met zijn opbollende spinnakers, luxe hutten en een maximale snelheid van 14 knopen maar zwaar en log. De huidige schepen van flinterdun carbon hebben die luxe allang niet meer, ze hebben meer weg van een met boegspriet uitgevoerde surfplank van totaal 22,14 meter en een kantelkiel van ca. 4,50 meter. Ware racemonsters, er zijn snelheden gemeten van 42 knopen, ofwel 77,78 km/h, onvoorstelbaar!



Maar als er geen wind is, zijn ook de racemonsters niet vooruit te branden. Momenteel varen ze van Melbourne naar Hong Kong en dobbert de vloot rond de evenaar ergens ten noordoosten van de Solomon Islands. Vooruit wil niet erg, maar branden des te meer, geen benijdenswaardige positie. Storm is niet leuk, maar zo'n dobberpartij in de tropische hitte is veel erger. Ik vond een paar uur dobberen op het IJsselmeer tijdens een flauwte bij 25ยบ C al een kwelling van formaat!

Geen opmerkingen: