zaterdag, september 30, 2017

broodje aap in de bovenkamer?


Ik kan het me moeilijk voorstellen, maar er zijn mensen die in een verhoor onterecht bekennen dat ze bijvoorbeeld een misdaad hebben begaan. Wel als je gemarteld wordt, maar dat lijkt mij andere koek. Waar mijn voorstellingsvermogen ook in tekort schiet, is dat iemand mij een herinnering kan aanpraten die ik nog nooit heb gehad of gevoeld. Toch komt zowel het één als het ander voor. Afgelopen week nog hoorde ik op de televisie schrijfster Griet op de Beeck zeggen dat ze als kind door haar vader was misbruikt. Ze kon zich er weliswaar totaal niets van herinneren, maar haar therapeut had alles in haar naar boven gekregen. Hoe is het mogelijk, je gaat in psychotherapie omdat je kennelijk al een tijdje niet lekker in je vel zit, en na een aantal suggestieve vragen van de therapeut kom je tot de conclusie dat je in het verleden vast door je vader moet zijn misbruikt. Ik weet niet wat voor een therapeut zij heeft gehad, maar ik las ergens dat vooral reïncarnatietherapeuten en andere koekenbakkers er dol op blijken te zijn om bij mensen herinneringen boven te brengen die ze nooit eerder hebben gehad.

Good old Jan Blokker (1927-2010) vond ik altijd een aimabel en begenadigd ouwehoer. Hij noemde de psychologie de terreur van de kletskoek. Hij versleet trouwens alle therapeuten en psychiaters voor kwakzalvers, maar daar vond ik hem veel te ver in gaan. Griet op de Beeck vind ik een begenadigd en intelligent schrijver, en vorig jaar, toen ze bij Thomas Erdbrink als Zomergast excelleerde heb ik ook erg van haar genoten. Maar deze keer bij DWDD kwam in mijn beleving haar persoonlijkheid in een heel ander daglicht te staan. Gedesillusioneerd? Ik weet het eigenlijk niet, de menselijke psyche is een complex fenomeen, dat weet ik wel!

Geen opmerkingen: