donderdag, augustus 17, 2017

fietsplezier & landschapskunst


Het fietstochtje van ongeveer 20 km door het prachtige buitengebied van Diepenheim en Goor, leidde ons in het kader van de eerste editie van 'Heerlijck Zicht', een soort van beeldenroute, langs een twintigtal landschapskunstwerken van evenzoveel verschillende kunstenaars. Een mooi tochtje door het prachtige Twentse coulissenlandschap, maar wat de kunst betreft vond ik het gros, op enkele werken na, van middelmatig niveau. Een opmerking die mogelijk blasé overkomt omdat ik in de loop der jaren misschien een wat verwend kunstkijkertje ben geworden, maar dat zij dan maar zo. Werken als 'De Witte Wieven' van Linda Anneveld (1974), 'Gekleurde brug' van Wia van Dijk (1954), 'Hooidier/Takkenbeest' van Michael Hoedjes (1957) en 'The Colors of Music III' van Dirk Hakze (1957) sprongen wat mij betreft boven de middelmaat uit.

Daarnaast hebben we tijdens ons fietstochtje de 'Gazebo van Diepenheim' gezien, een uniek Land-Art project van de Belgische kunstenaar Urbain Mulkers (1945-2002) dat hij daar op initiatief van de Kunstvereniging Diepenheim omstreeks 1998 heeft gerealiseerd. Omzoomd door een dubbele rij van 136 rode beuken zijn daar destijds 1393 Hosta-soorten geplant. In 2014 is het 'Gazebo van Diepenheim' in opdracht van Kunstvereniging Diepenheim verrijkt met 'MONOMET', een in cortenstaal uitgevoerd kunstwerk van de Nederlandse kunstenaar Lucas Lenglet (1972). Een kunstwerk in een kunstwerk zou je kunnen zeggen, dat tevens dient als uitkijkplatform voor de 'Gazebo van Diepenheim'.


De kleur van het cortenstaal, die het midden houdt tussen de oranje tinten van uitgegroeide hosta’s in het vroege najaar en de rode beuken die rondom het 'Gazebo van Diepenheim' staan, is over het pompgemaal van 'Waterschap Vechtstromen' heen geplaatst. 'MONOMET' is geheel van cortenstaal gemaakt, de naam verwijst naar een monoliet, een op zichzelf staande steen met een rituele betekenis zoals bijvoorbeeld een menhir.

Geen opmerkingen: